Włodarczyk serwis

Nietypowe zużywanie się opon w tirze – co może za tym stać?

Nowa opona w aucie ciężarowym ma zapewne między 8 a 10 mm głębokości bieżnia. Co to zasady nie może być on mniejszy niż 1,6 mm. Niekiedy zdarza się, że jej naturalne zużycie przebiega w sposób nierównomierny. O czym to może świadczyć? Co wtedy należy zrobić?

Kiedy opona wymaga bezwzględnie wymiany?

Opony w aucie ciężarowym muszą zostać wymienione  na nowe jeśli uszkodzenia w nich są na tyle duże, że nie podlegają naprawom wulkanizacyjnym.  Bagatelizowanie okresowych przeglądów stanu ogumienia może być niebezpieczne. Zużyte opony mają zdecydowanie mniejszą przyczepność, łatwiej wpadają na mokrej nawierzchni w poślizg, a dodatkowo tracą swoje właściwości trakcyjne, gdyż woda nie jest odpowiednio z nich odprowadzana.

Dlaczego  opony w tirze zużywają się nierównomiernie?

Opony mają to do siebie, że się ścierają, ale sygnałem ostrzegawczym powinno być ich nietypowe zużycie. Boczne usterki w powstają w wyniku kontaktu z krawężnikami, dziurami i innymi przeszkodami znajdującymi się na drodze. Objawić się to może wybrzuszeniami, nacięciami, pęknięciami po obu stronach opony.  Każda usterka jednostronnie występująca prowadzi do trwałego uszkodzenia opony, między innymi dlatego, że jest ona trudna do „wypatrzenia” i jeśli są zauważone — ich stopień uszkodzenia jest duży.

Co znaczy nierównomierne starcie się bieżnika?

Nierównomierne jego zużycie bieżnika opon na osiach pojazdu może być powodem nieprawidłowego ciśnienia, wadliwej geometrii zawieszenia lub krzywej felgi. Jeśli  środkowa część bieżnika jest wytarta bardziej niż na brzegach opony, być może ciśnienie przez długi czas było za wysokie. Jeśli dysproporcja zużycia przekracza 2 mm, to nie dyskwalifikuje to ogumienia do dalszej eksploatacji.  Jeśli zużycie dotyczy czoła opony to mamy sytuację odwrotną, należy niezwłocznie dopompować koła. Należy wykluczyć uszkodzenia zawieszenia, gdyż one również mogą się tak objawiać, dlatego warto w tym celu poddać się diagnostyce w serwisie.