Włodarczyk serwis

Dlaczego serwis opon w ciężarówce jest fundamentalny?

Usługi wulkanizacyjne dotyczą różnego rodzaju ogumienia stosowanego zarówno w pojazdach osobowych, jak i maszynach rolniczych czy też samochodach ciężarowych. W przypadku ostatniej kategorii aut właściwe reagowanie na stan gum ma niebagatelne znaczenie na zyskowność firmy transportowej i minimalizowanie ilości przestojów spowodowanych awarią ogumienia w tirze. Jak dbać o opony ciężarowe?

Opony ciężarowe — czym różnią się od osobowych?

Opony auta ciężarowego narażone są na o wiele większe obciążenia niż gumy od osobówek. Różnią się od tych, stosowanych w osobówkach budową, przede wszystkim posiadają one bieżniki o rzeźbie symetrycznej, ich bieżnik jest również odmiennie zbudowany ich bieżnik, którego zadaniem jest doskonałe trzymanie się drogi zarówno na suchej, mokrej, zaśnieżonej, jak i oblodzonej, czy też błotnistej nawierzchni. W odróżnieniu od osobówek nie zmienia się ich na zimę — są to opony całoroczne. Gumy typowo zimowe do aut ciężarowych stosowane są wyłącznie w wyjątkowo ciężkich warunkach np. na północy Europy. Trzeba pamiętać, że muszą one charakteryzować określoną grubością bieżnik, który można poddawać pogłębianiu.

Bieżnikowanie opon ciężarowych

Bieżnik opon ciężarowych odpowiada za bezpieczną jazdę, minimalna jego grubość powinna wynosić 1,6 mm, a serwis gum w tirze należy w określonym cyklu powtarzać. Zaleca się sprawdzać ich stan co roku. W niektórych przypadkach możliwe jest przeprowadzenie naprawy opon. Oczywiście pod warunkiem, że uszkodzenia w niej nie naruszają jej konstrukcji i tzw. granic tolerancji zużycia. Niestety nie można serwisować ogumienia w nieskończoność. W przypadku opon ciężarowych maksymalnie są to 4 naprawy, które dodatkowo nie mogą się nakładać na siebie, czy też przebiegać po tej na tej samej warstwie osnowy. Kluczem do sukcesu jest pilnowanie terminów przeglądu. O tym, jaką metodą będzie przeprowadzone bieżnikowanie, zależy stan fizyczny ogumienia.